8 روش اثبات شده برای جلوگیری از چین و چروک

جلوگیری از چین و چروک

جلوگیری از چین و چروک

داشتن چین و چروک هیچ ضرری ندارد چند خط صورت می تواند دوست داشتنی باشد و شخصیت را به صورت شما اضافه کند. اما هیچ راز نیست که بسیاری از ما ترجیح می دهیم آنها را کنترل کنیم.

بدون مداخله پزشکی یا جراحی ، معکوس کردن ظاهر چین و چروک ها می تواند چالش برانگیز باشد. اما گام هایی وجود دارد که می توانید بردارید و تغییرات سبک زندگی که می توانید برای کند کردن ظاهر آنها انجام دهید.

در این مقاله ، ما نگاهی دقیق تر به هشت راه اثبات شده برای کمک به جلوگیری از چین و چروک خواهیم داشت.

جلوگیری از چین و چروک
جلوگیری از چین و چروک

علت چین و چروک پوست چیست؟

پوست همه پیر می شود به همین دلیل پوست کودک خردسال و پوست کودک 90 ساله بسیار متفاوت به نظر می رسد.پوست با افزایش سن انعطاف پذیری خود را از دست می دهد زیرا تولید کلاژن با گذشت زمان کند می شود. این روند می تواند با عوامل مختلفی از جمله قرار گرفتن در معرض آفتاب ، آلودگی و برخی عادات سبک زندگی تشدید شود.

با افزایش سن ، پوست شما نیز نازک تر و خشک تر می شود. وقتی پوست شما به اندازه گذشته رطوبت و حجمی ندارد ، می تواند آن را بیشتر مستعد چین و چروک کند.

برای جلوگیری از چین و چروک پوست چه کنیم؟

ژنتیک می تواند در چگونگی پیری پوست شما در طول زمان نقش داشته باشد. این به عنوان پیری ذاتی شناخته می شود.اما حتی اگر خانواده شما پوستی داشته باشد که به راحتی چروک می شود ، شما هنوز هم کنترل زیادی بر پوست خود دارید و چقدر خوب پیر می شود.

اگرچه اجتناب ناپذیر است که چین و چروک ها در یک نقطه ظاهر شوند ، اما مراقبت خوب از پوست شما می تواند در حفظ آن تا حد ممکن بدون چین و چروک باشد.در زیر هشت عامل سبک زندگی وجود دارد که می تواند به حفظ سلامت و جوانی پوست شما کمک کند.

1. از خود در برابر آفتاب محافظت کنید

این یک واقعیت شناخته شده است که قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند به پوست شما آسیب برساند و منجر به پیری زودرس و چین و چروک شود.بر اساس یک منبع مورد اعتماد مطالعه در سال 2013 ، استفاده منظم از کرم های ضد آفتاب توانایی کند کردن علائم پیری پوست را دارد.

برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) مضر خورشید ، استفاده از SPF بین 30 تا 50 در هر روز ، حتی اگر ابر آلود باشد ، حیاتی است. اشعه ماوراء بنفش هنوز هم می تواند به ابرها نفوذ کند ، بنابراین از کرم ضد آفتاب صرف نظر نکنید فقط به این دلیل که آفتابی نیست.برای محافظت بیشتر ، کلاه لبه پهن ، لباس های رنگ روشن که خورشید را منعکس می کند و عینک آفتابی با محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش بپوشید.

جلوگیری از چین و چروک
جلوگیری از چین و چروک

2. از رتینوئید استفاده کنید

رتینوئیدها ، که از منبع مورد اعتماد ویتامین مشتق شده اند ، یکی از مواد ضد پیری مورد مطالعه هستند. گاهی اوقات به عنوان رتینول نامیده می شود ، رتینوئیدها توانایی افزایش تولید کلاژن را دارند که به پف کردن پوست کمک می کند.رتینوئیدها همچنین بازسازی پوست را تشویق می کنند و می توانند ایجاد رگ های خونی جدید را ترویج دهند که ممکن است به بهبود ظاهر و بافت کلی پوست کمک کند.

پنج نوع اصلی رتینوئید وجود دارد که هر کدام دارای درجه قدرت کمی متفاوت هستند. برخی از آنها در کرم ها و ژل هایی موجود هستند که می توانید بدون نسخه خریداری کنید ، در حالی که برخی دیگر فقط با نسخه در دسترس هستند.

متخصصان پوست توصیه می کنند با مقدار کمی شروع کنید تا تحمل پوست خود را نسبت به محصول آزمایش کنید و هر روز از آن برای جلوگیری از لایه برداری استفاده کنید. با متخصص پوست خود صحبت کنید تا بفهمید کدام گزینه برای پوست شما مناسب است.

3. مرطوب کننده

یک مرطوب کننده مانند یک نوشیدنی آب برای صورت شما عمل می کند. مرطوب کننده ها به تغذیه و آبرسانی به پوست کمک می کنند. این امر به ویژه با افزایش سن و خشک شدن پوست شما بسیار مهم است ، که باعث می شود بیشتر مستعد چین و چروک شود.

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از مرطوب کننده ای که حاوی منبع هیالورونیک اسید و منبع ویتامین CTrusted است به ویژه در جلوگیری از ایجاد چین و چروک یا عمیق تر شدن موثر است.از متخصص پوست خود برای توصیه های محصول برای پوست خود بپرسید.

4. هیدراته بمانید

نوشیدن آب برای سلامتی ضروری است. بدن شما تقریبا برای هر عملکردی که انجام می دهد به آب نیاز دارد. علاوه بر عملکردهای حیاتی مانند شستشوی سموم از بدن ، کمک به هضم و تنظیم دمای بدن ، آب همچنین می تواند به حفظ پوست سالم و هیدراته از داخل کمک کند.

بر اساس یک منبع مورد اعتماد مطالعه در سال 2015 که بر روی یک گروه سالم از زنان انجام شد ، مشخص شد که ورودی آب بالاتر می تواند بر هیدراتاسیون پوست تأثیر بگذارد و ممکن است بر فیزیولوژی پوست تأثیر مثبت بگذارد. مطالعه دیگری از منبع معتبر 2017 نشان داد که نوشیدن عصاره برگ لیمو که معمولا در چای یافت می شود ، ممکن است به افزایش انعطاف پذیری پوست و آسیب بافت صحیح کمک کند.

5. غذاهای غنی از ویتامین بخورید

احتمالا این جمله را شنیده اید که ” شما همان چیزی هستید که می خورید.”وقتی صحبت از پیر شدن پوست شما می شود ، این امر به ویژه صادق است.یک مطالعه بزرگ هلندی از منبع معتبر 2019 که بیش از 2700 شرکت کننده داشت ، نشان داد که عادات غذایی با چین و چروک صورت ، به ویژه در زنان مرتبط است.

پیشنهاد ویژه ما

بر اساس این مطالعه ، زنانی که رژیم غذایی آنها شامل مقدار زیادی گوشت قرمز و میان وعده های ناسالم است ، بیشتر از زنانی که میوه بیشتری در رژیم غذایی خود دارند ، دچار چین و چروک صورت می شوند. غذاهایی که دارای خواص ضد التهابی یا آنتی اکسیدانی بالا هستند نیز ممکن است خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشند و در برابر آسیب های پوستی و پیری زودرس محافظت کنند. برخی از غذاها و نوشیدنی ها با این ویژگی ها عبارتند از:

  • چای سبز
    روغن زیتون
    سالمون
    آووکادو
    انار
    دانه های کتان
    سبزیجات ، به ویژه هویج ، کدو تنبل ، سبزیجات برگدار، فلفل دلمه ای و کلم بروکلی

6. به پشت بخواب

بر اساس یک مطالعه در سال 2016 ، موقعیت خواب شما ممکن است بر ایجاد چین و چروک تأثیر بگذارد. این مطالعه نشان داد افرادی که به پهلو یا معده می خوابند مستعد نیروهای فشاری مکانیکی هستند که می تواند سرعت ایجاد چین و چروک را افزایش دهد و همچنین پوست صورت را تحریف کند.

جلوگیری از چین و چروک
جلوگیری از چین و چروک

یکی از راه های جلوگیری از این امر این است که سعی کنید به جای خوابیدن به پهلو یا معده ، روی پشت بخوابید. بالش های ابریشم نیز ممکن است نسبت به پنبه نسبت به پوست شما مهربان تر باشند ، زیرا اصطکاک کمتری ایجاد می کنند و به جلوگیری از سایش پوست کمک می کنند.

همچنین بخوانید : روش صحیح شستشوی صورت [ در 6 مرحله طلایی ]

7. سیگار نکشید

دود دخانیات به کلاژن و الاستین آسیب می رساند ، الیافی که به پوست شما خاصیت ارتجاعی و استحکام می بخشد. همچنین نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض رگ های خونی شما می شود. این باعث کاهش جریان خون به پوست شما می شود. در نتیجه ، پوست شما اکسیژن زیادی دریافت نمی کند. همچنین مواد مغذی مهم مانند ویتامین A را که می تواند به پوست شما برسد محدود می کند.

طبق گفته کلینیک مایو ، گرمای مرتبط با سیگار نیز ممکن است باعث چین و چروک شود. علاوه بر این ، فشار مکرر لب ها برای استنشاق ممکن است منجر به چین و چروک زودرس در اطراف دهان شود.

یک منبع مورد اعتماد مطالعه در سال 2013 که بر روی 79 جفت دوقلوهای همسان انجام شد ، دریافت که دوقلوهایی که سیگار می کشند به طور قابل توجهی بیشتر از همتایان خود که سیگار نمی کشند ، چین و چروک دارند. اگر در حال حاضر سیگار می کشید ، با پزشک خود در مورد برنامه ترک سیگار صحبت کنید تا به شما در ترک سیگار کمک کند.

8. صورت خود را آرام کنید

حرکات مکرر صورت مانند چشمک زدن ، اخم کردن یا فشار دادن لب ها می تواند ایجاد چین و چروک را تسریع کند.

اگر به طور مکرر چشمک می زنید ، ممکن است نشانه ای باشد که باید چشمان خود را بررسی کنید یا به نسخه قوی تری برای عینک یا لنزهای تماسی خود نیاز دارید. دریافت نسخه جدید ممکن است به پوست و چشم شما کمک کند.

اگر اغلب خود را در حال خیره شدن یا خیره شدن می بینید ، ممکن است بخواهید به دنبال راه هایی برای کاهش استرس خود باشید. برخی از تکنیک های مفید مدیریت استرس عبارتند از:

  • ورزش منظم
  • تمرینات تنفسی عمیق
  • یوگا
  • مدیتیشن
  • ذهن آگاهی
  • غذای آماده

چین و چروک ها بخشی اجتناب ناپذیر از پیری هستند ، اما گام هایی وجود دارد که می توانید برای کند کردن پیشرفت آنها و جلوگیری از شکل گیری جدید آنها بردارید.

عوامل سبک زندگی مانند خوردن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین ، نوشیدن آب زیاد ، محافظت از پوست در برابر آفتاب ، سیگار نکشیدن و مدیریت استرس نقش کلیدی در حفظ سلامت و جوانی پوست شما دارند.

استفاده از رتینوئید و مرطوب کننده حاوی اسید هیالورونیک و ویتامین C نیز می تواند در جلوگیری از بروز چین و چروک موثر باشد. اگر سوالی یا نگرانی در مورد محصولاتی دارید که ممکن است به جلوگیری از چین و چروک کمک کند ، حتما با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *